7 kroků k lepšímu spánku

  • 2014-11-27
  • 0
  • Nábytek Elegance

Věděli jste, že člověk za celý život průměrně stráví až 26 let spánkem? A zajímalo Vás někdy, co všechno se děje s lidským tělem během spánku? Je prokázáno, že během nočního odpočinku se rychleji obnovují tkáně a také dochází k tvorbě některých hormonů, které mají zásadní vliv na fungování vnitřních orgánů.

Z výše uvedeného vyplývá, že spánek a jeho případné poruchy nelze brát na lehkou váhu. Pokud patříte k těm, kteří tráví dlouhé noční hodiny sledováním pomalu se měnících číslic na budíku, tento článek je právě pro Vás. Dozvíte se zde několik jednoduchých rad, které Vás mohou přirozenou cestou zavést opět do říše snů.

1. Vytvořte si pevný harmonogram spánku

Pokuste se plánovat svůj denní program tak, abyste chodili spát a probouzeli se ve stejný čas, ideálně včetně víkendů a svátků. Vaše obtíže s usínáním totiž mohou být způsobeny rozbitím přirozeného chodu Vašich vnitřních hodin. Harmonizací cyklu spánek-bdění pak své tělo naučíte, kdy má být v pohotovosti a kdy se naopak může zcela uvolnit. Pokud se Vám z počátku této snahy nebude dařit usnout během 20 minut, vstaňte a věnujte se nějaké relaxační činnosti. Někdy je totiž paradoxně příčinou nespavosti stres z toho, že se Vám nedaří usnout.

2. Věnujte pozornost jídlu a pití

Nechoďte spát hladoví nebo naopak přejedení. Tyto stavy Vám určitě nepomůžou k navození pocitu pohody, bez kterého se jen obtížně zasníte. Zdravý rozum také velí, že pokud chceme relaxovat, neměli bychom svému organismu dopřávat stimulační látky, jako např. kofein, nikotin a alkohol. Jejich efekt totiž může s individuálními rozdíly trvat i celé hodiny. Někdo sice může namítnout, že alkohol má uspávací účinky, což je sice částečně pravda, ale také způsobuje narušení spánku v pozdější fázi.

3. Vytvořte si usínací rituál

Před vlastním ulehnutím se věnujte určité uklidňující aktivitě. Pokud ji budete pravidelně vykonávat vždy před spaním, Vaše tělo to pochopí jako signál, že nastává čas odpočinku. Mezi tyto aktivity může patřit např. relaxace v horké vaně, sprcha, čtení nenáročné literatury, poslech hudby nebo i meditace. Nástup ospalosti rovněž podpoří provedení rituálu za tlumeného osvětlení.

4. Vypněte

Vědecký výzkum v oblasti spánku naznačuje, že na usínání a kvalitu spánku může mít negativní vliv rovněž elektronika v okolí našeho lůžka. Jas TV nebo počítačové obrazovky patří k nenápadným škůdcům zdravého spaní. Je sice pochopitelné, že někdy je těžké odolat sledování zajímavých nočních filmů, ale i pro tyto situace existuje snadné řešení. Pozdní programy si nahrajte a užijte si je následují den. A co se týče internetu, ten Vám zaručeně nikam neuteče.

5. Udělejte si pohodlí

Věnujte zvýšenou péči zařízení ložnice. Společně s psychickými faktory je totiž spánek ovlivňován i prostředím, a to zejména teplotou vzduchu, okolním hlukem, typem a umístěním lůžka atd. Ještě před rozestláním si ložnici vyvětrejte a termostat nastavte zhruba na 18 ⁰C. Blahodárné účinky poznáte vzápětí. K lepšímu spánku přispěje také kvalitní matrace. Její výběr je do značné míry individuální, takže kromě doporučení prodejců se můžete řídit i Vaším subjektivním pocitem pohodlí.

6. Fyzickou aktivitou do říše snů

Všude v přírodě platí zákon, že odpočinek spojený se spánkem přichází po celodenní námaze v podstatě sám. Problém je v tom, že např. sedavé zaměstnání (kancelářská práce atd.) unavuje více psychicky než tělesně. Pokuste se část odpoledne či podvečera strávit pohybem, např. sportem, procházkou nebo zahrádkařením. Fyzické aktivity si ale dobře načasujte, protože pokud by probíhaly těsně před spaním, jejich efekt bude opačný. Rozprouděné krvi bude chvíli trvat, než se zklidní, což pochopitelně prodlouží Váš bdělý stav.

7. Nebojte se lékařů

Bezesnou noc čas od času prožije asi každý. Zvláště pokud pro to existuje nějaký zjevný důvod, např. zvýšený stres, cestování, nemoc atd. To ještě není důvod k obavám. Jak ale bylo řečeno v úvodu, spánek hraje v našem životě stejně důležitou roli jako např. stravování. Pokud tedy jeho absence negativně ovlivňuje Váš běžný život, nebojte se obrátit na lékaře. Rozpoznáním skutečných příčin a léčbou problémů se spánkem se Váš život může navrátit zpět do přirozených cyklů a Vy si konečně dopřejete zasloužený odpočinek.

 
 
 
*Předmět
Jméno Příjmení
E-mail Telefon
*Komentář
Antispamová ochrana
*Údaje označené hvězdičkou jsou povinné
Kategorie nábytku
12 300
produktů
Celkový počet produktů v nabídce.
140
novinek
Počet nově přidaných produktů do naší nabídky.
493
zákazníků
Počet nyní nakupujících zákazníků.
Zasílání novinek

Přihlaste se k odběru novinek a my Vás budeme pravidelně informovat o zajímavých akcích, slevách a novinkách.

Poslední newsletter